onsdag 15 oktober 2014

Storfisk i Strandgölen!

Igår gick jag upp riktigt tidigt, så tidigt att jag hade tid att binda en fluga innan jag åkte till sjön.
Jag var på plats innan gryningen och gick utmed sjön i skenet av pannlampan, jag hörde ett och annat vak i sjön i mörkret då jag inväntade gryningen.
En del av vaken var helt nära land där jag stod i norrändan av sjön.
När väl gryningen kom så lade jag ut den flugan som jag satt och band, en orange och svart booby på storlek 12 krok.
Jag gjorde ett par utlägg och ganska omgående fick jag ett hugg som jag först trodde var ett bottennapp!? Men så kände jag tunga knyckar fortplanta sej i spöt och även en bred fisksida som glimmade till innan fisken gjorde ett jätterus rakt ut i sjön! Fisken fortsatte att rusa och jag försökte få stop på den genom att dra åt slirbromsen hårdare och hårdare men den bara fortsatte att rusa!
Fisken gjorde 2 jätterusningar och jag vet inte hur länge jag fightade fisken men säkert 15-20min. kändes de som!.
Flera gånger var fisken på väg att rusa in i ris och bråte invid sjökanten.
Men de hela slutade lyckligt till slut och jag kunde fösa upp fisken pÃ¥ land, och jag förstod att detta kanske var min största RegnbÃ¥ge som jag fÃ¥tt i mitt liv!
Jag vägde fisken efter en stund när jag hämtat andan och vågen visade 6,7kg!
Jag var själv vid sjön när jag landade fisken, hade ingen som kunde ta en bild på mej och storfångsten.
Jag knäppte några bilder med min pocketkamera när fisken låg på backen men jag ville ju ha en bild på mej och fisken! Så jag kontaktade Martin Ångnell på Hökensås sportfiske och ville att han skulle komma och fota fisken, Martin var ute och fotade på annat håll den här morgonen men han lovade att komma ner och gjorde så också.
Jag fick min bild på fisken och fångstman till slut!
Stort tack för att du ställde upp Martin!!


Kan tillägga att den utrustning som jag körde med var ett Vision Gt Four 9,6'#6 spö och en Danielsson rulle F3W4seven, Vision Vibe 125 lina flyt/sjunk 4 med en tafsspets pÃ¥ 0,20mm.
Jag mätte aldrig längden eller omkretsen på fisken men håven är 80cm och fisken var inte kortare än den iaf.!


/Tord




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Min blogglista