onsdag 3 november 2010

Färgning


Igår fick jag för mej att färga lite isbjörnshår till min laxflugor, jag hade en gammal bit liggande i naturfärg.

Först å främst måste man tvätta ur fettet i håret med ljummet vatten och diskmedel, därefter skölja ur håret ordentligt.

Sedan värmer man vatten i en kastrull å kokar upp, sedan lägger man i lite färgpulver men viktigt att inte ta för mycke pulver, sedan i med håret och se till att man håller sej precis under kokpunkten (då fäster färgen bäst) för annars kan skinnet koka sönder. För att få färgen att fastna på håret så tillsätter man lite ättikssprit (Perstorps ättika). Kan vara lite marigt att få till rätt nyans på håret om man aldrig färgat innan.

Här ser ni resultatet av det hela, det blå blev lite för mörkt..

2 kommentarer:

  1. Det påminner om de där trollen som var poppis på 70-talet :D

    SvaraRadera
  2. Ja. sätter man en sådan på huvudet så blir man väl lik Roger Pontare!? hemska tanke..men jag har inga planer på de nöjer mej med att vara "silverräv" inte fullt ut än men de blir väl mer och mer med åren.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Min blogglista